Warm, warmer, warmst!! - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Mark & Iris - WaarBenJij.nu Warm, warmer, warmst!! - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Mark & Iris - WaarBenJij.nu

Warm, warmer, warmst!!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Iris

29 November 2014 | Indonesië, Gili Trawangan

Selamat sore lieve lezers! Welcome to Indonesia, welcome to Asia.... Het werelddeel waar arm en rijk misschien wel dichterbij elkaar leven dan waar ook ter wereld. Ook het werelddeel waar natuur en verwoesting van de natuur dichterbij elkaar leven. Maar bovenal het werelddeel waar wij de komende drie maanden ons mogen gaan vermaken! En geloof me, na bijna twee weken hebben we genoeg meegemaakt om al een klein boek over te schrijven... Where to begin??

Laat ik voorop stellen dat we misschien een beetje onvoorbereid dit werelddeel gaan bezoeken. Tel daarbij op dat we de weken voorafgaand aan Azië in relatieve kampeerrust hebben mogen doorbrengen, en dat we in de 3 maanden voorafgaande aan Azië gewend zijn geraakt aan gemak, structuur, Engelse taal en rust. Klein niet verrassend geheim... alle zojuist genoemde woorden gaan niet op voor Azië tot nu toe :) Gemakkelijk is het hier zeker niet, dingen gaan niet echt vanzelf, prijzen staan nergens vermeld (hierover zeker meer!!). De enige structuur die men hier kent is dat er de hele dag gegeten, gemasseerd en ge-taxied kan worden. De gemiddelde 5 jarige in Nederland spreekt beter Engels dan de gemiddelde balinees. Alhoewel mistah mistah, taxi? Cheap price, maybe tomorrow er bij de meeste wel vloeiend uitkomt ;). En tot slot rust... Forget it, het gaat hier 24/7 door.

Maar na twee weken kan ik denk ik wel zeggen dat we ons aardig hebben aangepast! Na een meer dan prima vlucht (waar we door een foutje van het grondpersoneel ineens allerlei extra's kregen) kwamen we aan in Bali. En geloof me, dat merk je. Nu sta ik al niet bekend als hitte-bestendig. Maar als zelfs Ier, die tijdens het hardlopen niet eens zweet, met een natte rug, zweetsnorretje en klotsende oksels rondloopt, weten jullie wel hoe warm het hier is. In een van de Facebookberichten heb ik t ook wel beschreven als continu in een subtropisch zwembad lopen.

De eerste uitdaging kwamen we letterlijk 20 seconde na de uitgang al tegen.. 20 Balinezen die in gebrekkig Engels je de taxi in proberen te krijgen, erg overweldigend maar vooral erg humoristisch :). Gelukkig hadden we wat voorwerk gedaan dus de taxi was zo geregeld en binnen mum van tijd lagen we dan ook in ons bedje in hotel nummer 1. Jullie zijn van de vorige keer gewend dat de dieren de hoofdrol spelen, dit keer zijn het de hotels! Hotel 1, midden in Sanur, kenmerkt zich door luxe. Hilarische momenten zoals Ier die zich het leplazerus schrikt omdat haar stoel wordt aangeschoven, drankjes bij het mega grote zwembad (inclusief bar in het water) en een jacuzzi op het balkon. Jullie snappen dat dit een erg aangenaam begin was van dit deel van de trip! Echter... Er komt een moment dat je ook het hotel uit wil om wat van het land te zien. Dan kom je terecht in de wereld van roepende Balinezen, hitte en afdingen. Laat ik het zo zeggen, onze eerste keer afdingen heeft een heel gezin (misschien wel 2 of 3) erg gelukkig gemaakt.

Na een paar heerlijke dagen in Sanur zijn we verder het land ingetrokken naar het dorpje Padang Bai. Onze bijbel de Lonely Planet had het over een aangenaam dorpje, echter zoals 1 van de reizigers al opmerkte: hoeveel magic mushrooms heeft de schrijver van dit stukje in hemelsnaam gehad om dit een aangenaam dorpje te noemen... Enig positief punt was dat we ook hier een goed hotel hadden. Hotel 2 had zelfs apen in de buurt van het zwembad! Overigens, in vergelijking met Australië stikt het hier van de gratis WiFi (even de check lieve lezers, hoe spreken we dit ook alweer uit?). Padang Bai was niet zo speciaal, dus maar weer door naar het volgende dorpje. Reizen is daarbij een avontuur, want dit maal geen auto om zelf te rijden. Dus zelf vervoer zoeken. Gelukkig gaat dit ons goed af, dus komen we zonder kleerscheuren, met bagage op de plek waar we zijn moeten.. En die plek was hotel 3..

Tsjah, hoe moet je hotel 3 omschrijven... Zoals jullie zelf ook vast wel eens hebben meegemaakt, kan het er op de plaatjes wel eens anders uitzien dan dat het werkelijk is. Ier en ik kwamen terecht in schelpenhemel op aarde. De eerste nacht sliepen we in een kamer waar letterlijk bijna alles schelp was. De muren, de vloer, het plafond, de raamkozijnen, de meubels, de badkamer, de douchekop. Enige dat niet voorzien was van schelpen was de toiletpot (thank god for that). Die eerste avond overigens een super gezellige avond gehad met de Nederlandse eigenaar (75, en ja idd samen met een erg jonge Balinese dame) en een Duits stelletje. Heerlijk op het strand een drankje gedaan met live muziek erbij en een ondergaande zon. Tot zover geen problemen.. Echter gedurende de nacht bleek dat het missen van een airco, het hebben van een klamboe met gaten en het slapen naast de pomp van het zwembad geen succes was :) Dus de volgende dag vriendelijk vragen of we een ander kamer konden krijgen.. Dat kon. En lieve lezers als jullie denken dat het niet erger kon, geloof me dat kan... Deze "speciale, luxe en dure kamer" kenmerkte zich door een vloer waarop een tien centimeter dik tapijt met schelpen lag. Tot overmaat van ramp had deze kamer geen matras zoals jullie deze kennen, maar alleen schelpen met een dekentje erover. Ook nacht 2 was dus redelijk slapeloos! Uiteindelijk wel een super leuke tijd daar gehad, vroeg in de ochtend op dolfijnentour geweest in een super klein bootje, lang met de schipper op zee nog gekletst met een kop koffie erbij en uiteindelijk met een erg vriendelijke (nauwelijks Engelssprekende) taxichauffeur het halve eiland rondgereden. Wat een mooie natuur, maar ook wat een armoede her en der. Om toch even een klein politiek/ethisch statement te maken: laten we in Nederland alsjeblieft stoppen met klagen.. Ja we hebben het soms slecht en ja het is erg vervelend wat er allemaal gebeurt. Maar kijk voor de aardigheid eens wat de mensen hier (of in Ghana) meemaken en hoe de mensen hier leven. Dan besef je hoe goed we het hebben!

Hotel 4 lag midden in het prachtige plaatsje Ubud. Voor alle bezoekers van Bali, een aanrader! Om met het hotel te beginnen... Wederom erg netjes, schoon en goed, tot het moment dat we de deur uit wilde lopen en er en spin van een centimeter of 15, inclusief dikke poten vrolijk over de vloer kroop. Het gevolg: een schreeuwende Ier en licht angstige Mark die achter de spin aanrende met een prop wc-papier! Gevolg 2, een wat mindere nachtrust :) Verder overigens een prima hotel met de inmiddels bekende Balinese pannenkoek (super zoet met banaan) en Balinese koffie (met een halve kop prut erin). Ubud zelf was geweldig. We hebben een kookcursus gedaan, traditioneel lekker Hollands gefietst door de rijstvelden, het apenbos bezocht en een massage en manicure laten doen. Oftewel, een heerlijke tijd gehad!

Vanuit Ubud op naar hotel 5, het bordeel. Deze kamer leek van binnen en van buiten net een peeskamertje, inclusief rode gordijnen en bed wat in een soort etalage leek te staan! Hilarisch! Uiteindelijk vanuit daar een oversteek gemaakt per boot naar de Gili eilanden, waar we nu zijn! Ter geruststelling, niet met een gammele boot, maar met een "fastboat". Voor de liefhebbers van snelheid en power, google maar eens!

En dan zitten we hier op een super klein eilandje in hotel zes. Niet om jullie jaloers te maken, maar ook hier pure luxe. Voor een relatief goede prijs kan je hier echt prima verblijven! Kamer zonder gekke dingen, alles erop en eraan, inclusief een badkamer die buiten is! Maar daar volgende keer meer over! Nu op de fiets lekker relaxt uit eten met een lekker biertje erbij! Vanuit een warm en zonnig Bali wensen wij jullie alle goeds toe in de regen en kou ;)

En voor we het vergeten... wisten jullie dat....

- mensen hier eigenlijk allemaal in het circus kunnen? Ze krijgen het voor elkaar om minimaal 4 mensen op 1 klein brommertje te zetten en er zonder problemen het hectische verkeer mee door te gaan!
- je hier als 10- jarige ook prima scooter kunt rijden, met je broertjes en zusjes achter op...
- Ier overweegt om een cursus schelpendecoratie te gaan volgen on zo de slaapkamers van alle vrienden te voorzien van schelpen ;)
- we het nieuwe woord van de wereldreis op het spoor zijn! Mocht je in problemen zitten, mocht het allemaal niet gaan zoals je wil, of heb je behoefte aan een nieuw stopwoord: Roep gewoon "gompieverdompie"! Past in elk zinsverband en kan altijd gebruikt worden!!
- Ier inmiddels erg bedreven is in het versieren van Balinese mannen! Haar tactiek? Je slipje op het balkon te drogen leggen, om vervolgens van het balkon te laten waaien, waarna een breeduit glimlachende Balinees deze weer komt brengen!
- Mark vanaf nu alleen nog maar kattenkakkoffie drinkt! (Voor de liefhebbers "Luwak-koffie")
- Een flesje zonnebrand en een tube tandpasta samen duurder zijn dan een uur massage en manicure! (€9,88 t.o.v. €7,20)
- Afdingen inmiddels steeds beter gaat! En Iris daarbij het speciale wapen is. Mark dingt af en zegt daarbij gewoon dat de "big boss" boos wordt als ie teveel betaalt. Trappen de Balinezen steeds beter in!
- Eten echt spotgoedkoop kan zijn! Uit eten in een klein eetstalletje met twee Indonesische hoofdgerechten, een fruitsapje en 0,7 liter bier, voor 4 euro!
- Ier af en toe aan Mark vraagt of hij alweer onder de douche heeft gestaan... Na 5 minuten in de warmte hier lijkt het alsof ie net onder de douche heeft gestaan!

• 29 November 2014 - 10:52

Sjoukje:

Leuk om te lezen! Wij hebben 11 maanden daar gewoond (Bali + Sumbawa) dus als jullie nog iets willen weten o.i.d dan hoor ik het graag! Groetjes Sjoukje

• 30 November 2014 - 13:17

Lies:

Jullie genieten volop zo te lezen ,nu ik ook van jullie verhalen.
    groetjes lies

• 02 December 2014 - 10:11

Thijs:

Lekkerrrrrrrrr hoor! Genietse!

• 03 December 2014 - 23:58

Roos:

He Mongols!!!
    Leuk weer om te lezen!! Veel plezier en kijk uit voor de grote spinnen, vleermuizenpoep, zweetsnorren en als de Balinezen iets van je willen (aanbieden van een taxi, Tuktuk, lift, fietstaxi, brommertaxi etc etc) zeg dan gewoon:
    Jalan jalan
    Als ik het goed heb onthouden, zeg je daarmee dat je gewoon wilt wandelen ;)
    Selamat tiduk voor mij maar voor jullie is het nu vast al ochtend of middag ;)

Xx

• 08 December 2014 - 11:11

Marijke :

Weer leuk om te lezen en klinkt heerlijk!! Het is hier inderdaad koud, kouder, koudst ....en krabben voordat we in de auto kunnen stappen, dus ik ben jaloers ;p
    Have fun!