Kerst, kerst, kerst...ow had ik al kerst gezegd? - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Mark & Iris - WaarBenJij.nu Kerst, kerst, kerst...ow had ik al kerst gezegd? - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Mark & Iris - WaarBenJij.nu

Kerst, kerst, kerst...ow had ik al kerst gezegd?

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Iris

18 December 2014 | Maleisië, Langkawi Islands

Selamat penang lieve lezers! Ditmaal niet meer vanuit het warme Indonesië, maar vanuit een soms regenachtig, maar zeker niet kouder Maleisië. Inmiddels alweer even geleden dat we iets van ons hebben laten horen via waarbenjijnu! Dit keer niet omdat we geen internet hadden, maar gewoon omdat we te druk en lui waren om wat te plaatsen :)

Vanaf het tropische eiland Robinson (Gili T) tot aan hier (Langkawi) is er weer veel gebeurd. Als ik eraan terugdenk besef ik me dat dit ook wel weer eens een wat langer verhaal kan worden... Uiteindelijk zijn we vijf dagen op het heerlijke tropische eiland Gili T geweest. (T staat voor Trawagan, maar in de Nederlandse volksmond ook wel Tralala genoemd). Terugkijkend hadden we dit ook wel even nodig na alle hectiek van Bali. Ondanks dat we ons snel en goed hebben aangepast, kost het toch meer energie en moeite om te reizen. Vanuit Gili T zij we met een piepklein bootje richting het andere Gilieiland (Meno) gegaan. Daar waar we de vorige keer nog een echte powerboat hadden, was het dit keer een iets ander verhaal... het schommelschip van de Efteling was er niets bij! De blikken in de ogen van de Duitse toeristen die tegenover ons zaten: onbetaalbaar!! Het mooie eraan is dan wel dat de locals zelfs in slaap vallen. Een geruststellende gedachte :)

Gili T was al erg rustig, maar eenmaal aangekomen op Meno, bleek dat het nog rustiger kon. Geen gemotoriseerd vervoer, weinig toeristen en rond het hele eiland parelwitte stranden. Ik hoor jullie denken: hmmmm! Dat was inderdaad de eerste dag zo! Heerlijk rond het eiland gelopen en verder gewerkt aan onze bruine kleur, met als afsluiting een mooi plekje op het strand om te eten, met aan de horizon een mooie onweersbui! De volgende dag hadden we het idee opgevat om te gaan beginnen met de pil. Niet de ik-heb-op-dit-moment-geen-behoefte-aan-kinderen pil, maar de ik-wil-geen-malaria pil. Dit omdat de reis naar lombok inmiddels dichterbij kwam, en we toch echt niet dagen met malaria op bed wilden liggen. Zo gezegd zo gedaan, pilletje erin en hup richting onze privé boot om te gaan snorkelen. Was het Great Barrier Reef al mooi, dit was zo mogelijk nog mooier. Zwemmen tussen de zeeschilpadden, super mooi koraal en duizenden vissen. Echt iets op niet meer te vergeten, en zeker om snel nog eens te doen! Enige nadeel was, dat na afloop van het snorkelen de pil ging werken. Alleen niet op de manier zoals wij het graag wilden. Zonder in detail te treden liep het aan de boven en onderkant goed door :) Het resultaat: 1,5 dag beide niet eten, een nacht lang lopen spoken en uiteindelijk een dag of 4 vermoeid. Zoals jullie begrijpen zijn we na dag 1 met d pil gestopt...

Om het verhaal wat korter te maken... Zijn we vanuit Gili Meno doorgereisd naar Lombok, een groot verschil met Bali. Minder opdringerige mensen, meer groen,maar ook meer bewolking :( Aangezien we ons nog niet helemaal top voelden, besloten om een paar dagen in het resort te blijven en lekker te chillen. Heel Hollands hebben we uiteraard wel weer een fiets gepakt om toch nog een stukje eiland te verkennen. Bleek dat we uiteindelijk op het warmste en mooiste tijdstip van de vier dagen zijn gaan fietsen. Tijdens de fietstocht ook heel Hollands nog drugs aangeboden gekregen, en na uitleg dat we uit Holland kwamen (Amsterdam) had de arme man eindelijk door dat ie aan ons niets kon verkopen.

En toen, was het tijd om weer verder te gaan. Indonesië zit er weer op, Maleisië komt eraan! Vanuit de rust op lombok, naar de georganiseerde chaos van Kuala Lumpur, of zoals de locals zeggen: KL. Een echt ontzettend mooie en indrukwekkende stad met super veel cultuur, natuur, culinaire verrassingen en vooral kerst.... Kerst...ow en had ik al gezegd kerst? Denken we in Nederland dat we veel aan kerst doe, vermenigvuldig dit met factor 10 en je hebt de gekte hier. KL stikt van de shoppingmalls waar hoog catherijne ieniemienie bij is. En al die malls zijn compleet omgetoverd tot kerstparadijzen. Huiskamers van de kerstman, de huiskamer van mr. bean, live kerstmuziek, mega veel versieringen. Met als grappig detail dat 50% van de mensen hier moslim is...
Vanuit KL met het openbaar vervoer naar Melaka, een reis van zo'n 200 km per bus. Kosten: 5 euro, met z'n 2en.. Melaka zelf valt niet veel anders over te zeggen dan...shoppen, kerst, kerst...ow en had ik al kerst gezegd. Dachten we dat we KL en de kerst ontvlucht waren, komen we het hier weer tegen! Het mooie van Azië en speciaal Maleisië is wel dat je echt overal kan eten. Van luxe restaurant, tot aftands krot met een wok erin, waar de meest lekkere gerechten uit vandaan komen. Zoals jullie begrijpen hebben we dit dan ook een aantal keer gedaan. Enige gekke aan dit land is dat we beide een attractie op zich blijven. Iris met haar 1.64 die groter is dan bijna alle mannen hier. Beide bruin, maar vergeleken bij de mensen hier nog akelig wit. En dan op plekken komen waar de toeristen bijna niet komen. Echt hilarisch!

Uiteindelijk vanuit Melaka, weer met de bus, naar Singapore gegaan. En wat voor KL gold, geldt voor Singapore in het kwadraat. Wat een stad! Met nog meer kerst en nog meer eten! In Singapore uiteindelijk in een van de meest shabby foodcourts gegeten, maar wat ontzettend lekker!! Opvallend ook is hoe goed en hoe goedkoop het openbaar vervoer is. Zowel in KL als in Singapore (overigens in heel Maleisië). Je gaat je soms afvragen waarom het in Nederland allemaal zo duur en lastig is..

Om het verhaal langzaam af te ronden, zijn we vanuit Singapore doorgereisd naar het eiland Langkawi. Praktisch gezien betekent dit een reis van zuid naar noord, ruim 850 kilometer, een busreis van 12 uur gevolgd door een volgende busreis van een uur, een boottocht van 1,5 uur en een taxiritje van 30 minuten. Kwam er net pas achter dat we er maar 18 uur over gedaan hebben :). Totale kosten per persoon, nog geen 40 euro. En tsjah dan zit je op Langkawi, wederom geen vervelende plek, google maar eens op de foto's :) Volgende keer probeer ik reuzin bruine Iris weer te strikken voor een verhaal... Als ze loskomt van de e-reader of de Lonely Planet :)

Wisten jullie trouwens dat...

- wij inmiddels kenners zijn van het gehele repertoire van Bob Marley. In nagenoeg elk restaurant, café, wachtruimte, straathoek, vinden ze het in Azië leuk (of denken ze dat wij het leuk vinden) om Bob M. te draaien.
- candlelight dinner hier vrij normaal is. Niet omdat het zo romantisch is, maar omdat de stroom geregeld uitvalt!
- Ier een echte kattenvriendin blijkt te zijn.. Zwerfkatten zijn er hier ook vrij veel, en 1 van die katten vond Ier zo leuk, dat ie besloot 1,5 kilometer met ons mee te lopen... Mark is overigens nog steeds geen kattenvriend :)
- we jullie graag ook deze keer weer wat leren. Mocht je in Azië iets willen weten, iemand aanstoten, iets willen pakken, of gewoon de aandacht willen... Wat zeg je dan... "Esjoes mie!"
- Ier haar drankritueel verschoven is van bier naar verse Pineapplejuice. Dus voor degene die in februari een feestje geven... Wees gewaarschuwd ;)
- Mark sinds Lombok door het leven gaat als Mark Anthony. Van de Grift was te lastig, dus daarom gebruikte de hotelmedewerkers mijn tweede naam maar :)
- we eindelijk fruit gevonden hebben dat Ier niet lust! Papaya. Quote: "Gatver, dit smaakt naar kots!!"
- Mark heel blij is met het aanbod van televisiezenders in Azië. Zelfs zo blij dat ie 's nachts om half 4 Ajax live gaat kijken.
- we de nieuwste modetrend ontdekt hebben! Trek sokken aan, liefst zo kleurig mogelijk, en trek vervolgens je teenslippers aan... Gegarandeerd dat je er in de zomer van 2015 bijhoort!
- we beide toch echt een probleem hebben met het toiletbezoek hier. Niet dat we niet kunnen, maar meer dat de toiletten hier....tsjah, niet helemaal zo zijn zoals in Nederland. Optie 1: er is geen toiletpot, slechts een gat in de grond,met twee beugels om je aan vast te houden. Optie 2: er is een toiletpot! Maar.... Geen wc-papier. Men denkt dat het hygiënischer is om je kont af te spuiten met een hogedrukspuit. Om vervolgens je kleding weer aan te doen met je natte kont...
- we nog een goede tip hebben op gedaan om te besparen op alcohol: met minimaal 4 mensen een 750ml fles bier kopen en deze vervolgens nuttigen in kleine shot glaasjes... Tja...
- Aziaten (sorry voor de mensen die zich aangesproken voelen, we generaliseren), best wel vies zijn. Het gezicht van Ier als er weer eens een aziaat een flinke groene vriend uit het achterste van z'n keel probeert te forceren... ONBETAALBAAR :)

Voor nu weer genoeg gepraat! Tijd om de zon weer in te gaan! Geniet van de feestdagen, wij doen het zeker! Kerst in Penang, en o&n in KL! We missen jullie en denken aan jullie, maar zijn zeker niet jaloers op jullie ;)

• 18 December 2014 - 08:21

Marloes:

Heerlijk verhaal weer. Supergenoten. Ennuh papaya is lekker(der) als je er een paar druppeltjes limoen op sprenkelt hebben wij geleerd (in sri lanka krijg je dat er dan ook standaard bij). Ben benieuwd of jullie het dan wel lekker vinden.

• 18 December 2014 - 10:03

Roos:

Nou ik dacht helemaal niet hmmm, ik dacht gelijk grrrrrr
    Gaan jullie mooi het warmste oud en nieuw vieren, ik zal aan jullie denken in Letland lekker koud ;)
    Fijne kerstdagen!!
    Wellicht trouwens wel jaloers op onze stoelgang en wc-opties?

• 18 December 2014 - 10:58

Janine:

Weer een super verhaal, nou ik ben wel jaloers op jullie! behalve qua toilet dan ;-).
    Heel veel plezier nog, wij zijn al aan het aftellen ;-).

Fijne feestdagen en helle dikke knuffel!

Janine en Mark

• 18 December 2014 - 11:11

Bas, Nancy, Mats En???:

Weer een heerlijk verhaal om te lezen.
    Geweldig wat jullie allemaal meemaken.

Geniet nog maar lekker!!

Fijne feestdagen!!!!

• 21 December 2014 - 21:07

Christien:

Weer een heerlijk verhaal! Veel plezier nog en ik wens jullie fijne feestdagen !! xxx